Szemeket kápráztató kirakatok, rogyásig megpakolt polcok, állványok, próbababák. Egy divatot kedvelő számára egy fast fashion termékeket árusító bolt maga a kánaán. Simán megrészegíti még a „legjózanabbakat” is, hiszen annyira arra hívnak fel a jól megtervezett üzletbelsők, hogy mindent vegyél meg egytől-egyig.
De ez csak a látvány. És akkor még ott vannak az árak. Hívogatók, kecsegtetők, mámorítók. Képzeletben - vagy épp nem képzeletben - tömött zacskókkal a karodon jössz ki és úgy érzed magad, mintha most nyertél volna egy diadalt. Hát ezt adja első sorban a fast fashion. Napról-napra változó, gyorsan cserélendő divatot, jó áron, csillivilli köntösbe csomagolva.
Félreértés ne essék! Nem kívánjuk ezeket a hálózatokat mindennek elhordani, viszont a Back2Bag abszolúte más irányba igyekszik evezni a divat világában, ami nem más, mint a slow fashion.
Persze felmerülhet a kérdés, hogy miért választjuk a gyorsan elhasználódó, sűrű cserére szoruló termékeket a sokkal környezettudatosabb és hosszú évekre tervezett darabok helyett. Vagy megfér a kettő egymás mellett?
Rengeteg tanulmány és cikk foglalkozik azzal, hogy a divat a legkörnyezetszennyezőbb iparágak nem túl impozáns listáján a képzeletbeli dobogó első-második helyén foglal helyet. Mi is írtunk már ezzel kapcsolatban, hiszen nem tudunk elmenni szó nélkül emellett, ráadásul a Back2Bag márka az újrahasznosított alapanyagokból készülő táskáival, kiegészítőivel pont, hogy ezen a statisztikán próbál valamelyest javítani, még ha kicsiben is.
Visszatérve arra a gondolatra, hogy miért választjuk egyiket vagy másikat, netán vegyesen, sok aspektust rejthet magában. Ha a fiatalabb generációkat nézzük, nyilvánvaló, hogy a divat, mint egyfajta önkifejezési eszköz is szerepet játszik az életükben, ám idővel ez változik. Minden bizonnyal az anyagi helyzet alakulásával, a kor előrehaladtával egyre tudatosabbá válunk mindannyian és egyre fontosabbá válnak azok a tényezők is, hogy miből készül egy ruha vagy egy kiegészítő és azzal együtt mennyire tudunk odafigyelni a környezetünkre.
A most serdülő gyerekeknél ez valószínűleg már másképp lesz, hiszen máshogy szocializálódnak, sűrűn találkoznak a fenntartható jövő kérdésével és ennek okán talán sokkal hamarabb válnak tudatos fogyasztókká.
És ha visszakanyarodunk arra, hogy ki lehet-e lépni a fast fashion mámorából, szerintünk nem lehet egyértelmű igennel vagy nemmel válaszolni. Mert mindig meglesz ezeknek a láncolatoknak a maguk célközönsége, akkor is, ha egy generáció ugyan már „kijózanodott” és sokkal tudatosabban vásárol, mindig ott lesz a következő...